On Line

Τετάρτη 22 Ιουλίου 2020

Με το δάχτυλο στη σκανδάλη καταδρομείς, πιλότοι, βατράχια

Πηγή: kourdistoportocali.com 
Σε ετοιμότητα οι Ένοπλες Δυνάμεις έπειτα από τουρκική Navtex για έρευνες ανοιχτά του Καστελορίζου
Μάλιστα, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος που βρισκόταν σε διήμερη επίσκεψη στην Κύπρο, επιστρέφει σήμερα, αντί για αύριο, στην Αθήνα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ανακαλούνται άδειες στρατιωτικών που υπηρετούν στον Έβρο, στο πλαίσιο της επιφυλακής. Ανάκληση αδειών υπάρχει και στο Πολεμικό Ναυτικό.
Η Navtex έχει ισχύ από σήμερα έως τις 2 Αυγούστου.

Σύμφωνα με τη Navtex θα γίνουν σεισμικές έρευνες νοτιοανατολικά του Καστελορίζου.
Στην περιοχή πλέει ήδη το ερευνητικό πλοίο Oruc Reis.
Η Τουρκική NAVTEX είναι η ακόλουθη:

Σενάριο σε περίπτωση που δεχθούμε ταυτόχρονη επίθεση σε Θράκη και Αιγαίο

Τα γεγονότα του 1974 με την τουρκική εισβολή στην Κύπρο ήταν το σημείο που έκανε την Ελλάδα να αντιληφθεί με τον χειρότερο τρόπο ότι η τουρκική απειλή ήταν ένα μείζων πρόβλημα.
Οι απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν από το ’74 και μετά οδήγησαν στην μεταφορά δυνάμεων – κυρίως αρμάτων – στην Θράκη και στην ενίσχυση με στρατεύματα και οπλικά συστήματα στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Γράφει ο Δημήτρης Ι. Μανακανάτας
Ωστόσο εκείνη την εποχή ο σχεδιασμός άμυνας των προαναφερθέντων περιοχών έγινε στο πλαίσιο της ψυχροπολεμικής περιόδου, στο οποίο η πρωτεύουσα απειλή ήταν στα βόρεια σύνορα μας.
Στις επόμενες δεκαετίες και ειδικότερα από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και τις αρχές της δεκαετίας του ’90 που κατέρρευσε το ανατολικό μπλοκ, ο κόσμος άλλαξε και μαζί του άλλαξε και προτεραιότητα της ελληνικής απειλής.

Στο σημερινό τοπίο μόνη κύρια στρατιωτική απειλή είναι η Τουρκία και οι συνεχείς υπερπτήσεις πάνω από ελληνικό έδαφος δεικνύουν ότι η Άγκυρα ακολουθεί μια συγκεκριμένη στρατηγική που αποσκοπεί στην δημιουργία ψευδών εντυπώσεων για την δημιουργία «γκρίζων» ζωνών στην διεθνή κοινή γνώμη.
Ειδικά μετά το θερμό επεισόδιο των Ιμίων η τουρκική προκλητικότητα δεικνύει μεγάλη «συνέπεια» σε ότι αφορά τις υπερπτήσεις επάνω από συγκεκριμένες μικρές νήσους και βραχονησίδες του ανατολικού Αιγαίου, αλλά και σε διπλωματικό επίπεδο με τις συνεχείς αναφορές της, περί καταπάτησης των δικαιωμάτων των μουσουλμάνων της Θράκης.
Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο, δεν φαντάζει αδιανόητο η Τουρκία να επιχειρήσει ένα θερμό επεισόδιο ή μάλλον ένα «μίνι πόλεμο», ώστε να δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο επικοινωνιακό χάος, στην λογική του σεναρίου που έχει ακουσθεί κατά καιρούς και αναφέρει την ταυτόχρονη τουρκική επέμβαση στην Θράκη και σε κάποια βραχονησίδα του Ανατολικού Αιγαίου.
Σε μια τέτοια λοιπόν υποθετική τουρκική ενέργεια το μεγάλο ερώτημα που τίθεται, είναι εάν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις είναι σε θέση να αναχαιτίσουν μια επίθεση σε δύο μέτωπα ταυτόχρονα, ειδικά σε μια τέτοια αρνητική οικονομική κατάσταση και με τις ένοπλες δυνάμεις να έχουν αναλάβει πρωτεύονται ρόλο στο μεταναστευτικό.
Όπως είναι γνωστό η Tουρκία ακολουθεί ένα ακριβές μοτίβο προκλήσεων στην περιοχή των Δωδεκανήσων και κύρια στα μικρονήσια πέριξ της Καλύμνου και σε συνδυασμό με αυτές που γίνονται στο κεντρικό Αιγαίο, δείχνουν καθαρά ότι οι τουρκικές επιδιώξεις επικεντρώνονται στην δημιουργία «γκρίζων» ζωνών, σε μια προσπάθεια να επεκτείνουν τα θαλάσσια σύνορα τους ειδικά στην περιοχή της Καλύμνου που τα μικρονήσια και οι ελληνικές βραχονησίδες βρίσκονται πολύ κοντά στα τουρκικά παράλια. Η Θράκη και ειδικότερα ο Έβρος αποτελεί μια ακόμη ευαίσθητη περιοχή στα εξ’ ανατολών σύνορά μας, αλλά σε κάθε περίπτωση η Τουρκία γνωρίζει ότι είναι πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί θύλακας τον οποίο θα μπορεί να υποστηρίξει.
Το υποθετικό σενάριο που βασίζεται στο επιχείρημα της ταυτόχρονης επιθετικής ενέργειας στην περιοχή του Έβρου και σε κάποια βραχονησίδα του Ανατολικού Αιγαίου έχει μάλλον ως σκοπό τον αποσυντονισμό του αμυνόμενου αλλά και την ευκαιριακή δέσμευση εδαφών, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στην συνέχεια ως ανταλλακτικό μέσω στο διαπραγματευτικό τραπέζι. Ας δούμε όμως την λογική μιας τέτοιας επιθετικής ενέργειας σύμφωνα με τις δυνάμεις των δύο πλευρών αλλά και την διεθνή στρατηγική.
Είναι αυτονόητο ότι η τουρκική επιθετική ενέργεια στην Θράκη θα γινόταν στην περιοχή του Έβρου με δυνάμεις αρμάτων και μηχανοκίνητες μονάδες πεζικού. Στην ευρύτερη περιοχή οι κύριες δυνάμεις που διαθέτει ο τουρκικός στρατός είναι 4 ταξιαρχίες αρμάτων (στις περιοχές ΜΑΛΚΑΡΑ, ΤΣΑΤΑΛΤΖΑ, ΜΑΛΤΕΠΕ και ΤΣΕΡΚΕΖΚΙΟΙ), 4 μηχανοκίνητες Ταξιαρχίες (περιοχές ΑΝΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗ, ΚΙΡΚΛΑΠΕΛΙ, ΚΕΣΣΑΝΗ και ΤΕΚΙΡΝΤΑΓ) καθώς και μια τεθωρακισμένη Μεραρχία στο ΤΕΚΙΡΝΤΑΓ. Από ελληνικής πλευράς υπάρχει μια τεθωρακισμένη Μεραρχία στην Καβάλα, μια Ταξιαρχία αρμάτων στην Ξάνθη, μια μηχανοκίνητη Μεραρχία Πεζικού στο Διδυμότειχο, μία Ταξιαρχία αρμάτων στην Κομοτηνή, μια μηχανοκίνητη Μεραρχία Πεζικού στην Αλεξανδρούπολη και στην ίδια περιοχή μια Ταξιαρχία αρμάτων. Όπως γίνεται αντιληπτό οι ελληνικές δυνάμεις που βρίσκονται συγκεντρωμένες στην περιοχή είναι ικανές από πλευράς μεγέθους να αντιμετωπίσουν μια τουρκική εισβολή. Σε μια προσπάθεια αναπαράστασης μια τέτοιας αντιπαράθεσης οι εχθρικές δυνάμεις θα εισβάλουν από τον ποταμό Έβρο με υποτιθέμενο σημείο εισόδου την ευρύτερη περιοχή του Ορμενίου.
Οι ελληνικές δυνάμεις έχοντας αντιληφθεί την επιθετική ενέργεια ξεκινούν για να αντιμετωπίσουν τον εχθρό και υπολογίζοντας την ιδιαιτερότητες του εδάφους και της περιοχής η δύναμη άμυνας θα αποτελείται πιθανόν από μία ταξιαρχία που θα συγκροτείται σε τρία τακτικά συγκροτήματα δύο ισχυρά σε άρματα (ΕΜΑ) και ένα τρίτο με βάση το μηχανοκίνητο τάγμα πεζικού.
Αν αναλογισθεί κανείς την εικόνα της κίνησης μιας τόσο μεγάλης δύναμης, είναι εντυπωσιακό καθότι θα κινούνται σε φαλλαγίδια περίπου 300 τεθωρακισμένα οχήματα τα οποία θα συγκροτήσουν φάλαγγες, και θα φαντάζουν ως ατσάλινος χείμαρρος.
Φυσικά εφόσον συγκροτηθούν σε φάλαγγες, η κάθε μία φάλαγγα θα ακολουθήσει συγκεκριμένα δρομολόγια που έχουν προεπιλεγεί από τον καιρό της ειρήνης και καλύπτουν κάθε σημείο από το οποίο μπορεί να κινηθεί ο εχθρός εφόσον εισβάλει σε ελληνικό έδαφος.
Αξίζει να αναφερθεί ότι δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη μελέτη του εδάφους και στην επιλογή δρομολογίων, διότι η προσβασιμότητα είναι καταλυτική παράμετρος για τις επιχειρήσεις τεθωρακισμένων σχηματισμών και φυσικά αποτελούν και τον βασικό παράγοντα κίνησης του αντιπάλου. Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι η διαδρομή που θα ακολουθήσει η εχθρική αρματική – τεθωρακισμένη δύναμη είναι ήδη γνωστή στην ελληνική πλευρά. Στο καιρό της ειρήνης τα δρομολόγια αναγνωρίζονται σε τακτικά διαστήματα, αλλά πολλές φορές οι ελληνικοί σχηματισμοί αρμάτων εκπαιδεύονται και σε περιοχές που δεν έχουν αναγνωρισθεί και η μελέτη του εδάφους είχε γίνει μόνο από τον χάρτη, ώστε να πληρώματα να εκπαιδεύονται σε καθαρά ρεαλιστικές συνθήκες.

Στην συνέχεια οι μονάδες θα ξεκινήσουν την αμυντική εγκατάσταση σε συγκεκριμένα σημεία που τους δίδουν το πλεονέκτημα (πχ. σε σημεία του ποταμού που αποτελούν φυσικό κόλλημα για τον εχθρό και αναγκαστικά θα επιβραδύνει). Συνήθως σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις η μια επιλαρχία αρμάτων και το μηχανοκίνητο τάγμα πεζικού βρίσκονται στην περιοχή που αναμένεται άφιξη των εχθρικών δυνάμεων και η δεύτερη επιλαρχία τοποθετείται σε κοντινό σημείο σε μικρή απόσταση ως εφεδρεία της ταξιαρχίας.
Σημειώνεται ότι τα Τακτικά Συγκροτήματα που χρησιμοποιούνται στις συγκεκριμένες αποστολές είναι μονάδες ελιγμών (τάγμα πεζικού, μηχανοκίνητο τάγμα πεζικού, επιλαρχία αρμάτων ή επιλαρχία αναγνώρισης) στην οποία προσκολλώνται τμήματα από άλλη μονάδα ελιγμού καθώς και στοιχεία πυροβολικού, μηχανικού και διαβιβάσεων.
Η αναλογία των τμημάτων ελιγμού σε επίπεδο λόχων, ιλών, διμοιριών ή ουλαμών εξαρτάται από την αποστολή που ανατίθεται στο τακτικό συγκρότημα και φυσικά στο μέγεθος της εχθρικής δύναμης.
Ο εχθρός από την πλευρά του θα συντονίσει την κίνηση του με τέτοιους ρυθμούς ώστε να εξαπολύσει την επιθετική του ενέργεια με το πρώτο φως (λίγο πριν χαράξει) και με βάση τον ρεαλισμό και την πλέον αρνητική περίπτωση, οι προφυλακές μάχης της ελληνικής δύναμης θα αναγκασθούν να συμπτυχθούν, εξαιτίας της εχθρικής πίεσης, ξεκινώντας τακτικές αμυντικού αγώνα. Η εχθρική πίεση θα παρουσιάσει ρήγματα στην αμυντική τοποθεσία και η ελληνική δύναμη θα αποφασίζει την εκτέλεση μία σειράς ενεργειών όπως η άμεση αντεπίθεση από την αρματική δύναμη για την αποκατάσταση του πρόσθιου ορίου τοποθεσίας στη ζώνη ευθύνης του, ενώ στην συνέχεια θα επακολουθήσει δεύτερη άμεση αντεπίθεση από την δύναμη του μηχανοκίνητου πεζικού που αποσκοπεί επίσης στην αποκατάσταση της δικής του ζώνης ευθύνης. Και πάλι όμως το αποτέλεσμα, με βάση ένα ρεαλιστικό σενάριο, θα είναι ο ελληνικές δυνάμεις να μην μπορέσουν να συγκρατήσουν την εχθρική επιθετική δραστηριότητα, και τότε θα αντικατασταθεί το συγκρότημα του μηχανοκίνητου πεζικού με συγκρότημα μέσων αρμάτων. Σημειώνεται ότι αντικατάσταση είναι η επιχείρηση κατά την οποία μία ολόκληρη μονάδα ελιγμού αντικαθίσταται από άλλη μονάδα ελιγμού ή μέρος της, στην ίδια τοποθεσία που κατέχει η πρώτη. Ο κύριος λόγος για την ανάληψη μίας επιχείρησης αντικατάστασης είναι η διατήρηση της μαχητικής ισχύος των δυνάμεων όταν οι δυνάμεις που αντικαθίστανται δεν μπορούν να συνεχίσουν με επιτυχία την αποστολή τους.
Εφόσον η αμυνόμενη δύναμη δεν μπορέσει να συγκρατήσει την εχθρική επίθεση, θα αποφασισθεί η Ταξιαρχία να ξεκινήσει την διαδικασία της επιβράδυνσης. Σκοπός της ενέργειας αυτής είναι να «φθείρει» την εχθρική δύναμη, μειώνοντας την ορμή της, να καταστρέψει τον προγραμματισμό της και να «κερδίσει» χρόνο ώστε κάποιος άλλος σχηματισμός που παίζει ρόλο εφεδρείας να μπορέσει να οργανώσει ισχυρή αμυντική τοποθεσία. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο επιλέγονται περιοχές που αποτελούν φυσικό κώλυμα (συγκεκριμένα σημεία ποταμού, έδαφος που παρέχει κάλυψη κ.α). Ο εχθρός από την πλευρά του θα αυξήσει την πίεση ώστε να «σπάσει» το ρυθμό επιβράδυνσης της ελληνικής δύναμης και η «απάντηση» της ελληνικής Ταξιαρχίας θα είναι η αντεπίθεση για την αποκατάσταση του ρυθμού επιβράδυνσης. Η αντεπίθεση εκτελεσθεί από ένα τακτικό συγκρότημα αρμάτων και η επιτυχής έκβασής της θα έχει ως αποτέλεσμα οι δυνάμεις της Ταξιαρχίας να φθάσουν στην αμυντική τοποθεσία που τους προσδίδει το επιχειρησιακό πλεονέκτημα.  Η επόμενη κίνηση που θα αποφασισθεί είναι η επιθετική επιστροφή. Στην συγκεκριμένη ενέργεια αρχικά πραγματοποιείται υπέρβαση των φίλιων τμημάτων. Στην συγκεκριμένη επιθετική ενέργεια μία μονάδα ελιγμού διέρχεται μέσα από μία άλλη που είναι σε επαφή με τον εχθρό. Σκοπός μιας τέτοιας επιχείρησης είναι η αντικατάσταση μίας μονάδας που δεν μπορεί πλέον να συνεχίσει την επίθεση λόγω σημαντικής μείωσης της μαχητικής της ισχύος ή επειδή τα σχέδια ενεργείας προβλέπουν μία πλέον κατάλληλη μονάδα για τη συνέχιση της διεξαγωγής της επιχείρησης. Με δεδομένο ότι ως αμυντική περιοχή έχει επιλεγεί κάποιο σημείο του ποταμού Έβρου, οι ελληνικές δυνάμεις μετά την υπέρβαση θα πραγματοποιήσουν διάβαση ευκαιρίας του ποταμού κυρίως με αρματικές δυνάμεις. Ειδικότερα, η επιχείρηση διάβασης ευκαιρίας ποταμού, επιχειρείται πριν ο εχθρός προλάβει να οργανωθεί αμυντικά στην απέναντι όχθη, εκμεταλλευόμενος το φυσικό εμπόδιο που προβάλλει η διαμόρφωση τη κοίτης, το πλάτος και το βάθος του νερού και η ταχύτητα του ρεύματος του ποταμού και ενεργείται με ταχέα μέσα γεφύρωσης.
Στην συνέχεια πραγματοποιείται επίθεση επί δύο κατευθύνσεων με ένα συγκρότημα μέσων αρμάτων και ένα συγκρότημα μηχανοκίνητου πεζικού ενώ ένα ακόμη συγκρότημα αρμάτων θα βρίσκεται σε κοντινή απόσταση ως εφεδρεία. Τα τακτικά συγκροτήματα θα προσβάλουν με ορμή τις εχθρικές θέσεις, θα ανατρέπουν τις εχθρικές δυνάμεις, και στην συνέχεια θα συνεχίσουν την προέλαση τους προς τα ανατολικά με σκοπό την ανακατάληψη των εδαφών και την εγκατάσταση σε συγκεκριμένο σημείο. Ωστόσο βάση ενός ρεαλιστικού σεναρίου, ενώ θα εξελίσσεται η προέλαση της ταξιαρχίας θα υπάρξει ισχυρή εχθρική αντίσταση, η οποία για να παρακαμφθεί θα απαιτηθεί και η εμπλοκή της εφεδρείας του συγκροτήματος μέσων αρμάτων, η οποία θα πρέπει να προσβάλλει και να καταστρέψει τις εχθρικές δυνάμεις, ώστε να μην αποτελούν διαρκή κίνδυνο για τις γραμμές επικοινωνιών της ταξιαρχίας. Η ενέργεια αυτή θα αποτελέσει και την τελική φάση της ελληνικής επιθετικής ενέργειας που θα οδηγήσει στην απώθηση του εχθρού εκτός της ελληνικής επικράτειας.
Αν και φυσικά είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο που απλά προσομοιάζει τις πραγματικές συνθήκες, στην δεδομένη συγκυρία οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις έχουν και άλλο ένα πλεονέκτημα που επικεντρώνεται στο ποιοτικό τεχνολογικό πλεονέκτημα. Αυτό είναι το άρμα LEOPARD 2HEL του Ελληνικού Στρατού, που είναι σαφώς ανώτερο από οποιοδήποτε τουρκικό άρμα μάχης. Φυσικά το εν λόγω πλεονέκτημα πιθανόν να εξαλειφθεί στην προσεχή δεκαετία που η Τουρκία θα παραλάβει νέα άρματα τα οποία αναπτύσσει εγχώριος και φέρουν την ονομασία Altay. Σημειώνεται ότι τα πρωτότυπα του άρματος σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν από την Otokar. Ο κύριος οπλισμός του Altay αποτελείται από πυροβόλο των 120mm/55 διαμετρημάτων (για την παραγωγή του η τουρκική βιομηχανία MKE έχει υπογράψει συμβόλαιο με την Hyundai Rotem της νότιου Κορέας), ενώ η τουρκική βιομηχανία Roketsan που έχει την ευθύνη σχεδιασμού και εξέλιξης του άρματος έχει αναλάβει και το τομέα της Σπονδυλωτής Θωράκισης (έχει υπογραφεί επίσης συμβόλαιο με την Hyundai Rotem).
Επιθετική ενέργεια σε βραχονησίδα
Πριν αναφερθούμε στην επιθετική ενέργεια σε βραχονησίδα αξίζει να επισημανθεί ότι η ελληνική πλευρά, μετά το 1974 σε πρώτη φάση οργάνωσε στην άμυνα των μεγάλων και ενδιάμεσης έκτασης νήσων. Όταν οι τουρκικές επιδιώξεις στράφηκαν στα μικρά νησιά, τοποθέτησε και εκεί στρατιωτικές δυνάμεις. Στην συνέχεια η τουρκική απειλή στράφηκε στην επιδίωξη της διεκδίκησης του μισού Αιγαίου μέσω της επέκτασης των τουρκικών ενδιαφερόντων στις χιλιάδες βραχονησίδες, οι οποίες είναι σχεδόν αδύνατο να ασφαλισθούν στο σύνολο τους με την παρουσίας στρατιωτικής δύναμης. Επιπρόσθετα μια επιθετική ενέργεια σε βραχονησίδα είναι μικρού κόστους (σε συστήματα και ανθρώπινο δυναμικό) και αφορά κυρίως υπόθεση επιχειρησιακών ομάδων των ειδικών δυνάμεων, όπως συνέβη και στην περίπτωση των Ιμίων.
Σε γενικές γραμμές μια τυπική ενέργεια κατάληψης βραχονησίδας, πραγματοποιείται από μικρό τμήμα καταδρομέων, που προσεγγίζουν αθόρυβα με ελαστική λέμβο σε κάποιο σχετικά προσβάσιμο σημείο της βραχονησίδας και αποβιβάζονται. Η λέμβος προφανώς έχει αφεθεί από κάποιο μεγαλύτερο πλοίο που βρίσκεται εκτός των ελληνικών υδάτων. Ιδανικές συνθήκες για την διεξαγωγή μιας τέτοιας επιχείρησης, είναι η περιορισμένη ορατότητα (νύχτα χωρίς φεγγάρι, δυσμενείς καιρικές συνθήκες κ.α). Η περίπτωση των Ιμίων δείχνει μια χαρακτηριστική περίπτωση ενέργειας, όπου οι συνθήκες περιβάλλοντος ήταν ευνοϊκές για τον εισβολέα.
Η ελληνική αντίδραση σε μια ενδεχόμενη επιθετική ενέργεια σε βραχονησίδα, θα είναι η ανάθεση αποστολής ανακατάληψης βραχονησίδας στην Ζ’ ΜΑΚ, μια μονάδα πολύ ειδικού χαρακτήρα, η οποία συστάθηκε μετά την κρίση των Ιμίων και κύρια αποστολής της είναι να μπορεί άμεσα και αστραπιαία, να αποτρέπει την απόβαση εχθρικών επίλεκτων δυνάμεων σε οποιοδήποτε σημείο του Ελλαδικού αρχιπελαγικού χώρου, αλλά και να επιφέρει καίριο πλήγμα στον αντίπαλο όταν αυτός προσβάλλει τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, ανακαταλαμβάνοντας το εθνικό έδαφος.
Όπως προαναφέρθηκε η Ζ’ ΜΑΚ συγκροτήθηκε αμέσως μετά την κρίση των Ιμίων στη «μήτρα» των Ειδικών Δυνάμεων, το Μεγάλο Πεύκο, στο πλαίσιο εφαρμογής του δόγματος του «Ισοδύναμου Τετελεσμένου», που είχε τότε υιοθετηθεί, και ανήκει στις δυνάμεις ταχείας αντίδρασης του Ελληνικού Στρατού. Σε ότι αφορά το επιχειρησιακό έργο και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό είναι αυτονόητο ότι η δράση της μονάδας στηρίζεται στη διακλαδικότητα και ιδιαίτερα στην αγαστή συνεργασία και τις τυποποιημένες διαδικασίες με το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και την Πολεμική Αεροπορία. Η αντιμετώπιση της εχθρικής ομάδας που θα έχει ανέβει στην βραχονησίδα θα γίνει από την Ζ’ ΜΑΚ είτε με αθόρυβη αποβίβαση των επιχειρησιακών ομάδων είτε σε συνδυασμό με την Πολεμική Αεροπορία ή το Πολεμικό Ναυτικό. Στην πρώτη περίπτωση οι επιχειρησιακές μονάδες πλησιάζουν αθόρυβα με τις ελαστικές λέμβους την βραχονησίδα – εφόσον πρώτα βατραχάνθρωποι της μονάδας έχουν πραγματοποίηση αναγνώριση των εχθρικών δυνάμεων – και αποβιβάζονται. Εφόσον αποβιβασθούν οι επιχειρησιακές ομάδες εξαπολύουν επίθεση στον εχθρό με καταδρομικές ενέργειες. Στην περίπτωση συνδυασμένης επιχείρησης με την Πολεμική Αεροπορία ή το Πολεμικό Ναυτικό, προηγείται βομβαρδισμός της βραχονησίδας με αεροπορικά ή ναυτικά πυρά και στην συνέχεια οι επιχειρησιακές ομάδες αποβιβάζονται και να ασφαλίσουν την περιοχή.
Ωστόσο στο μελλοντικό μεγάλο πρόγραμμα που έχει εξαγγείλει το τουρκικό ναυτικό περιλαμβάνονται και σκάφη υποστήριξης τέτοιων επιχειρήσεων γεγονός που θα πρέπει να προβληματίσει τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Ενδεικτικά αναφέρονται ταχύπλοα (π.χ KAAN 16) που μπορούν να εκτελούν ευρεία γκάμα αποστολών, μεταξύ αυτών διείσδυση-ανάκτηση δυνάμεων ειδικών επιχειρήσεων.

Συμπεράσματα

Είναι βέβαιο ότι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σήμερα έχουν την δυνατότητα να «αναχαιτίσουν» μια ταυτόχρονη τουρκική εισβολή τόσο στην περιοχή του Έβρου όσο και σε μια βραχονησίδα, παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο θα πρέπει να αναφερθεί ότι το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι αυτές καθ’ αυτές οι δυνάμεις αντιπαράθεσης ούτε και ο τρόπος αντιμετώπισης και δράσης που περιγράφηκε σε γενικές γραμμές πιο πάνω, αλλά ο συντονισμός των επιχειρήσεων υπό διακλαδική διοίκηση.
Σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν η Πολεμική Αεροπορίας και το Πολεμικό Ναυτικό, και όταν υπάρχει ένα ταυτόχρονο εχθρικό χτύπημα σε δύο σημεία, μεγάλο ρόλο παίζει η τοποθέτηση και ο καταμερισμός των μαχητικών αεροσκαφών και των πολεμικών πλοίων και των λοιπών δυνάμεων υποστήριξης που θα ασφαλίσουν τις περιοχές των επιχειρήσεων και θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά στο να χρησιμοποιήσει ο εχθρός τις αντίστοιχες δυνάμεις. Για παράδειγμα η παρουσία ελληνικών πολεμικών πλοίων στην ευρύτερη περιοχή που θα διεξάγεται η επιχείρηση ανακατάληψη βραχονησίδας, λειτουργεί αφενός υποστηρικτικά για τις μονάδες που επιχειρούν και αφετέρου αποτρεπτικά για τις ναυτικές μονάδες του αντιπάλου να πλησιάσουν στην περιοχή. Περισσότερο είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής και σωστής τοποθέτησης των δυνάμεων στο γενικότερο πλαίσιο των επιχειρήσεων, παρά τα σημεία της επίθεσης όπου βρίσκονται ειδικά εκπαιδευμένες μονάδες και με το κατάλληλο υλικό με κύρια αποστολή την αντιμετώπιση μιας τέτοιας επιθετικής ενέργειας.
Ας μην ξεχνάμε ότι η κάθε τεθωρακισμένη ταξιαρχία του Έβρου αλλά και ολόκληρος ο Ελληνικός Στρατός εκτελεί μεγάλες ασκήσεις όπως για παράδειγμα ο «Χαλύβδινος Θώρακας» που βασίζεται σε ρεαλιστικά σενάρια πολέμου και η διαδικασία σχεδίασης της άσκησης είναι πολύμηνη, αναλυτική και ευρεία. Ο σχεδιασμός της υλοποιείται από την ομάδα σχεδίασης άσκησης που αποτελείται από τους διευθυντές του 2ου, 3ου και 4ου Επιτελικού Γραφείου ενώ δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη μελέτη του εδάφους και στην επιλογή δρομολογίων. Επίσης σε τέτοιου είδους ασκήσεις υπάρχούν και οι απαραίτητοι ελεγκτικοί μηχανισμοί που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο αφενός στο να προσομοιώνονται οι ασκήσεις σε περιβάλλον πολέμου και αφετέρου να διεξάγονται συμπεράσματα για τους τρόπους ενεργείας των μονάδων. Ειδικότερα, υπάρχει η Ομάδα Ελέγχου που συνήθως βρίσκεται στο επιτελείο της ταξιαρχίας και παρακολουθεί συνεχώς, εκ του σύνεγγυς την εξέλιξη της άσκησης, καθώς και ο «αρχιδιαιτητής» και οι «διαιτητές», που είναι αξιωματικοί μεγάλης εμπειρίας, και αποτελούν έναν διαρκή μηχανισμό καταγραφής των ενεργειών της κάθε μονάδας.
Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι μια τουρκική επιθετική ενέργεια δεν είναι κάτι που δεν αναμένεται από την ελληνική πλευρά και σε καμία περίπτωση δεν είναι απροετοίμαστη για κάτι τέτοιο. Ωστόσο εκείνο που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση μιας τέτοιας απειλής είναι η διακλαδικότητα, με απλά λόγια η κοινή αντίληψη και καθιέρωση συνδυασμένου τρόπου δράσης των τριών κλάδων των ενόπλων δυνάμεων, που θα λειτουργήσουν ως παράγοντας πολλαπλασιαστή ισχύος για την επιτυχή έκβαση των επιχειρήσεων. Αν και τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση και διεξάγονται διακλαδικές ασκήσεις όπως η «ΔΕΛΦΙΝ» (στο σενάριο της άσκησης περιλαμβάνει επιχείρηση εκκαθάρισης εχθρικών δυνάμεων και ανακατάληψης Μικρονήσου, με σειρά ενεργειών, καθώς και αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών), στις οποίες συμμετέχουν μονάδες και από τους τρεις Κλάδους και ενεργούν υπό τις εντολές του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, χρειάζονται πολλές θεσμικές αλλαγές για να λειτουργεί ευέλικτα. Για παράδειγμα ένα τέτοιο βήμα θα ήταν η δημιουργία ενός σχηματισμού ειδικών επιχειρήσεων, στον οποίο να ενταχθούν, οι μονάδες ειδικών επιχειρήσεων και των τριών κλάδων (31 ΜΕΕΔ της ΠΑ, ΔΥΚ του ΠΝ, Ζ΄ ΜΑΚ & ΕΤΑ του ΕΣ κ.α) καθώς και μέσα (ελικόπτερα, αεροσκάφη C-130 Hercules, αποβατικά σκάφη αερόστρωμνα κ.α) και λοιπές μονάδες και μέσα υπό ενιαία διοίκηση.
Με δεδομένο ότι στο προσεχές μέλλον οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις θα έχουν στην κατοχή τους νέα οπλικά συστήματα όπως το νέο άρμα, το οποίο θα αλλάξει την σημερινή υπεροχή της Ελλάδας στον συγκεκριμένο τομέα και άλλα προηγμένα οπλικά συστήματα (μαχητικά F-35 κ.α) σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η χώρα μας δεν μπορεί να ακολουθεί την εξοπλιστική κούρσα της Τουρκίας, ο τρόπος αντιμετώπισης κρίσεων είναι κινήσεις στρατηγικής που θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές ισχύος, όπως η διακλαδικότητα και η επένδυση στον τομέα της πληροφορίας.
Η σύγχρονη στρατηγική για την αποτροπή και την αντιμετώπιση εισβολέα, γίνεται με Πληροφορίες, Επιτήρηση και Σύστημα Χειρισμού Κρίσεων. Η ενδυνάμωση των υπηρεσιών πληροφοριών και η επιτήρηση με σύγχρονα μέσα, αποτελεί την αρτιότερη και λιγότερο κοστοβόρα λύση. Το σύστημα πληροφοριών θα πρέπει να εντοπίσει τις αρχικές εχθρικές κινήσεις, να τις αναλύσει και σε συνεργασία με το σύστημα χειρισμού κρίσεων να γίνουν οι ανάλογες εκτιμήσεις που θα οδηγήσουν στην λήψη των αποφάσεων. Θα πρέπει επίσης να τονισθεί, ότι το σύστημα διαχείρισης κρίσης σε όλες τις προηγμένες χώρες είναι ενιαίο και περιλαμβάνει το Υπουργείο Άμυνας και το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό θα πρέπει να θεσπισθεί και στην χώρα μας εάν θέλουμε ένα ενιαίο σύστημα σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο και εναρμονισμένα μεταξύ τους, για να μην ισχύει η ρήση των λαϊκών θυμοσόφων «δεν γνωρίζει η δεξιά μου τι ποιεί η αριστερά μου»…
ZMAK22
  1. Δορυφορικός χάρτης της NASA στον οποίο διακρίνονται το ανατολικό Αιγαίο, τα τουρκικά παράλια και τα ελληνοτουρκικά σύνορα στην Θράκη.
ZMAK9
  1. Το νέο απόκτημα του Ελληνικού Στρατού το Leopard 2HEL, αποτελεί τον «άσσο» στο μανίκι Ελληνικού Στρατού σε περίπτωση αντιπαράθεσης με τουρκικά άρματα στον Έβρο. ZMAK4
  1. Η ελαστική λέμβος με την επιχειρησιακή ομάδα της Ζ’ ΜΑΚ προσεγγίζει την βραχονησίδα για να διεξάγει επιχείρηση ανακατάληψης…

Οι Ελληνες μαχητές-πιλότοι που συναντάνε το εχθρό πάνω από το Αιγαίο


Υπάρχουν κάποιοι Ελληνες που βρίσκονται καθημερινά σε πόλεμο. Τίποτε λιγότερο. Κι αυτοί είναι οι πιλότοι της ΠΑ. Είναι οι μόνοι ένοπλοι που βλέπουν σχεδόν καθημερινά το πρόσωπο του εχθρού.
Γράφει ο Δημήτρης Μανακανάτας
Οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι αφενός ένα από τα πλέον νευραλγικά κομμάτια του κρατικού μηχανισμού από την στιγμή που η αποστολή του είναι η ασφάλεια της χώρας, και αφετέρου ο τομέας που έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια από την οικονομική κρίση έχει πλήξει τη χώρα.
Ωστόσο είναι κοινώς αποδεκτό από την εκάστοτε κυβέρνηση πως σε ότι αφορά τις Ένοπλες Δυνάμεις υπάρχει μια λεπτή γραμμή που δεν θα πρέπει να ξεπερασθεί ανεξαρτήτου του λειτουργικού κόστους.
Kι αυτά σε μία εποχή που ο Ερντογάν επιχειρεί να διχοτομήσει το Αιγαίο.
Στο νέο λοιπόν πλαίσιο οι κλάδοι των ΕΔ πρέπει να τα μέσα που διαθέτουν να αποτελούν δύναμης αποτροπής για των οποιοδήποτε αμφισβητήσει την εθνική μας κυριαρχία ανά την επικράτεια.
Σε ότι αφορά την ΠΑ που λόγω της φύσης της αποστολής σε καθημερινή βάση απαντά στις τουρκικές προκλήσεις στον ψυχροπολεμικό μέτωπο του Αιγαίου είναι ηλίου φαεινότερο ότι δεν μπορεί να χάνει την μαχητική της ικανότητα ούτε στο ελάχιστο και να βρίσκει τρόπους ώστε να διατηρεί την ικανότητας αποτροπής στο μέγιστο βαθμό…
Πριν αναφερθούμε στους βασικούς τομείς που αναζητά έξυπνες λύσεις η ΠΑ, θα πρέπει να τονίσουνε ότι η οικονομική κρίση και η περιστολή των κονδυλίων σε σχέση με την άμυνα έχει παγκόσμιο χαρακτήρα σε ότι αφορά τις προηγμένες στρατιωτικά χώρες και ειδικά στον αεροπορικό τομέα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η USAF έχει προβεί σε περικοπές της τάξεως του 20% σε γενικό επίπεδο, στο οποίο περιλαμβάνεται απόσυρση αεροσκαφών, αναστολή λειτουργίας μοιρών και περιορισμού του πτητικού έργου. Στο πλαίσιο αυτό ανεστάλη η λειτουργία έξι μοιρών στη νατοϊκή βάση του Aviano στην Ιταλία.
Σε ανάλογο πλαίσιο σε άλλο τομέα κινήθηκε και η RAF (ROYAL AIR FORCE) που το 2013 προέβη σε μείωση που αριθμού των εισακτέων που θα εκπαιδευτούν ως χειριστές μαχητικών, από τους 180 που έπαιρνε μέχρι τότε στους 90. Για να γίνει ακόμη πιο συγκεκριμένη η οικονομική κρίση που πλήττει τις ευρωπαϊκές Ένοπλες Δυνάμεις, είναι ενδεικτικό ότι τον Δεκέμβριο του 2014 στην Γαλλία έκλεισαν τα στρατόπεδα από τις 12 Δεκεμβρίου έως τις 5 Ιανουαρίου του 2015 ώστε να εξοικονομηθούν κάποια κονδύλια που θα βελτίωναν τους οικονομικούς δείκτες στο κλείσιμο που έτους, και στην λογική αυτή συμφώνησαν και οι τέσσερις αρχηγοί των επιτελείων των γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Στο διάστημα λοιπόν 2009-2014 στις ελληνικές ΕΔ ο προϋπολογισμός μειώθηκε κατά μέσω όρο 54% και στην ΠΑ κατά 60%. Παράλληλα όμως έχουν αυξηθεί οι ανάγκες οι ανάγκες του πτητικού έργου διότι ενώ το 2011 και 2012 οι τουρκικές υπερπτήσεις είχαν σταματήσει εντελώς και το 2013 ξεκίνησαν εκ νέου με χαμηλούς ρυθμούς, το 2014 αυξήθηκαν σημαντικά και ήταν όλες εσκεμμένες. Ειδικότερα το 2014 τα συνολικά στοιχεία του έτους έχουν ως εξής:
Σε ότι αφορά το 2016 που διανύουμε έχουν καταγραφή για το πρώτο τρίμηνο συνολικά 213 παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας (Κ.Ε.Κ), 328 παραβιάσεις Εθνικού Εναέριου Χώρου (Ε.Ε.Χ), 3 υπερπτήσεις εθνικού εδάφους, τις οποίες πραγματοποίησαν συνολικά 266 τουρκικά αεροσκάφη εκ των οποίων 19 σχηματισμοί αποτελούταν από οπλισμένα αεροσκάφη. Βάσει της πάγιας ελληνικής τακτικής όλα τα εχθρικά αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια πρακτική και στο πλαίσιο αυτό το πρώτο τρίμηνο έχουν καταγραφεί 14 εμπλοκές. Επίσης θα πρέπει να αναφερθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα για τέσσερις συνεχόμενες ημέρες πραγματοποιήθηκαν υπερπτήσεις εθνικού εδάφους, κάτι που σίγουρα δεικνύει μια αλλαγή στην ένταση και το είδος της τουρκικής προκλητικότητας με ότι αυτό συνεπάγεται και σε επίπεδο αντιμετώπισης του προβλήματος σε επίπεδο εξωτερικής πολιτικής. Υπενθυμίζεται επίσης ότι από το 2012 η τουρκική πλευρά έχει ανακοινώσει δραματική αύξηση των αμυντικών προγραμμάτων που αφορούν την εξέλιξη νέας γενιάς μη επανδρωμένων αεροσκαφών Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS). Αντιλαμβάνεται λοιπόν και ο πλέον αδαής ότι η ΠΑ πρέπει να βρει εναλλακτικούς τρόπους ώστε να συνεχίσει να αποτελεί ικανή δύναμη αποτροπής.
Αναπτυξιακό όραμα σε χαλεπούς καιρούς…
Η προσαρμογή της επιχειρησιακής σχεδίασης στα νέα δεδομένα ήταν αναπόφευκτη μετά την μείωση του προϋπολογισμού της ΠΑ από τα περίπου 470 στην αρχή της κρίσης στα 176 του 2015 και με αμφίβολο το που θα «καθίσει η μπίλια» για το τρέχων από την στιγμή που όλα είναι στο αέρα έως ότου ολοκληρωθεί η αξιολόγηση από του θεσμούς. Διότι το φλέγον ζήτημα είναι τι μπορεί να εκταμιευθεί και όχι τι έχει προβλεφθεί. Σε κάθε περίπτωση, πρακτικά αυτό σημαίνει ότι στο άμεσο μέλλον δεν προβλέπεται αγορά νέων μαχητικών, το οποίο ουσιαστικά στον τομέα των μαχητικών οδηγεί στο ότι η αναβάθμιση του στόλου των F-16 και των Mirage -2000 είναι μονόδρομος. Επίσης η αλλαγή οδηγεί και στην αλλαγή της επιχειρησιακής εκπαίδευσης όπως για παράδειγμα, για την ίδια αποστολή που στο παρελθόν θα απαιτούνταν μια τετράδα αεροσκαφών με συμβατικές βόμβες ελευθέρας πτώσεων τώρα μπορεί να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα με ένα αεροσκάφος που φέρει ένα ειδικό όπλο.
Επιπρόσθετα σε ότι αφορά την δομή ΠΑ έχει ξεκινήσει ένα ρεαλιστικό μοντέλο συγκέντρωσης των δυνάμεων για μείωση των δαπανών όπως έγινε για παράδειγμα με την 126 ΣΜ στο Ηράκλειο η οποία ανέστειλε την λειτουργία αλλά ουσιαστικά αφορά μόνο το διοικητικό και όχι το επιχειρησιακό κομμάτι εφόσον στις εγκαταστάσεις στεγάζεται και συνεχίζει την λειτουργίας της η 11η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων. Όσον αφορά τις έξυπνες προμήθειες ένας τομέας που εστιάζει η ΠΑ είναι τα RPAS και τα ραντάρ αποκάλυψης αεροσκαφών χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth).
Για παράδειγμα ένα τέτοιο ραντάρ παρουσιάσθηκε στην περσινή διεθνή αεροδιαστημική έκθεση Paris Air Show και αφορά ένα νέο ραντάρ με κεραία ενεργού ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA: Active Electronically Scanned Array) που εκπέμπει σε υπερυψηλές συχνότητες (UHF) και έχει σχεδιαστεί για την έρευνα, εντοπισμό και ιχνηλάτηση εναέριων στόχων συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth), βλημάτων, μη επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) και τακτικών βαλλιστικών βλημάτων σε πολύ μεγάλη απόσταση προσφέροντας με αυτό τον τρόπο κρίσιμη επιχειρησιακά έγκαιρη προειδοποίηση.
Το νέο ραντάρ αποτελεί μέλος μίας οικογένειας UHF ραντάρ που ονομάζεται ULTRA και η οποία έχει αναπτυχθεί από την ELTA Systems Group. Το ραντάρ που έχει τυποποιηθεί από την ELTA ως ELM2090 χρησιμοποιείται για την έγκαιρη προειδοποίηση συμπληρώνοντας λειτουργικά άλλα ραντάρ όπως το Super Green Pine (ELM2080S) και το πολλαπλών λειτουργιών ραντάρ ELM2084 παρέχοντας αυξημένο χρόνο έγκαιρης προειδοποίησης κατά διαφόρων τύπων στόχων συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) και μη επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) σε αποστάσεις μεγαλύτερες από άλλους αισθητήρες (υπερβαίνουν τα 500 χιλιόμετρα). Από τη στιγμή που οι στόχοι εντοπισθούν τα ίχνη μπορούν να μεταβιβασθούν σε άλλα μέσα που εκτελούν πρόσκτηση και έλεγχο πυρός. Η βασική έκδοση του ραντάρ που έχει τυποποιηθεί ως ULTRA-C1 περιλαμβάνει ένα συγκρότημα AESA με διαστάσεις τρία επί τρία μέτρα και είναι αναρτημένη επί περιστρεφόμενου βάθρου ώστε να παρέχει κάλυψη (360 μοίρων).
Το ULTRA C-1 έχει σχεδιαστεί με δυνατότητα μετεγκατάστασης και αυτόνομης λειτουργίας έρευνας και εντοπισμού σε αποστάσεις μέχρι 500 χιλιόμετρα στην περίπτωση ενός τυπικού μαχητικού. Μία άλλη έκδοση είναι η ULTRA-C6, που περιλαμβάνει έξι συγκροτήματα εκπομπής και ειδικότερα τρεις στοίβες με δύο μονάδες η καθεμία και αφορά την παροχή έγκαιρης προειδοποίησης σε μεγάλες αποστάσεις κατά βαλλιστικών βλημάτων και άλλων εναέριων στόχων αλλά και τον εντοπισμό δορυφόρων. Επιπρόσθετα υπάρχει και η έκδοση ULTRA C-22 που περιλαμβάνει 22 συγκροτήματα εκπομπής και πρόκειται για ένα στρατηγικό σύστημα εντοπισμού και ιχνηλάτησης βαλλιστικών βλημάτων σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Παρότι οι εκδόσεις C-6 και C-22 προορίζονται για εγκατάσταση σε σταθερές θέσεις, έχουν δυνατότητα αλλαγής γωνίας και κατεύθυνσης με τη βοήθεια περιστρεφόμενων βάσεων.
Ο τομέας που καλύπτουν έχει εύρος 320 μοίρες ενώ το όλο σύστημα έχει σχεδιαστεί βάσει της σπονδυλωτής αρχιτεκτονικής συγκροτημάτων εκπομπής σε υπερυψηλές συχνότητες που παρέχει δυνατότητα σάρωσης σε ευρείς τομείς καθ’ ύψος και κατά διεύθυνση (αζιμούθιο). Επιπρόσθετα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αυτόνομης λειτουργίας ραντάρ έρευνας υποστηρίζοντας όλα τα στρώματα ενός πολυστρωματικού συστήματος αεράμυνας: επιτήρηση αεράμυνας για μεσαίες αποστάσεις, έγκαιρη προειδοποίηση για μεγάλες αποστάσεις και στρατηγική κάλυψη σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.
Παρόμοιο σύστημα με το προαναφερθέν αναπτύσσουν και άλλες εταιρίες και είναι σαφές ότι ένα τέτοια σύστημα δίδει τεράστιο πλεονέκτημα σε κάποιων που θα κριθεί να αντιμετωπίσει μια απειλή με αεροσκάφη χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Με απλά λόγια ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε να αποτελέσει πολλαπλασιαστή ισχύος στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, έναντι των 100 νέων μαχητικών χαμηλής παρατηρησιμότητας F-35 που έχει παραγγείλει από την Lockheed Martin η Τουρκία και αναμένει τις πρώτες παραδόσεις περί το 2020.
Σημειώνεται ότι το εν λόγο πρόγραμμα παρουσιάζει δυσκολίες και πιθανόν να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις ή ακόμη και συρρίκνωση της παραγγελίας, αλλά σε κάθε περίπτωση η ΠΑ θα πρέπει να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την νέα απειλή και όχι να επαφίεται σε αστάθμητους παράγοντες.
Φυσικά στις άμεσες προτεραιότητες της ΠΑ είναι η αύξηση της διαθεσιμότητας μέσων και οπλικών συστημάτων ενώ θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα προβεί σε αντικατάσταση του γερασμένου στόλου των αεροσκαφών Τ-41D που διαθέτει για το στάδιο της αξιολόγησης των υποψήφιων Ιπταμένων, οι οποίοι συμπληρώνουν συνολικά 19 ώρες πτήσης κατά το πρώτο έτος των σπουδών τους.
Το συνολικό πρόγραμμα ύψους του προγράμματος υπολογίζεται στα 4,5 έως 5 εκ. ευρώ στο οποίο θα περιλαμβάνεται εκτός του αεροσκάφους, πρόγραμμα υποστήριξής και εκπαίδευσης στο τεχνικό κομμάτι καθώς και συνολικό σύστημα εκπαίδευσης (προσοµοιωτές αεροσκάφους, σύστηµα προσβολής, λειτουργικό πιλοτήριο, υπολογιστές εκµάθησης των συστηµάτων του αεροσκάφους, βιβλιογραφία κ.α). Φυσικά τόσο οι επιδόσεις όσο και από εξοπλισμός (π.χ glass cockpit) θα πρέπει να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές της ΠΑ ώστε ο μπορεί να αξιολογείται ο νέος ίκαρος ως μελλοντικός χειριστής μαχητικού αεροσκάφους.

Ενδεικτικά αναφέρεται η USAF για το ίδιο σκοπό αεροσκάφη T-53A, στρατιωτική έκδοση του πολιτικού αεροσκάφους Cirrus SR20, το οποίο είναι εξοπλισμένο με σύστημα ψηφιακών οργάνων, ειδικά ενισχυμένο κλωβό στο πιλοτήριο καθώς και σύστημα ανάκτησης με αλεξίπτωτο που αναπτύσσεται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και διασώζει άθικτο το αεροσκάφος. Στην ίδια λογική η Cassidian Aviation Training Services που παρέχει σχετικές υπηρεσίες στη Γαλλική Αεροπορία προμηθεύτηκε αεροσκάφη των εκδόσεων SR20 και SR-22. Σε ότι αφορά την ΠΑ που ήδη έχει εκκινήσει το πρόγραμμα, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον διάφορες εταιρίες ενώ πρόσφατα παρουσιάσθηκε επίσημη παρουσίαση στο ΓΕΑ της ιταλικής εταιρείας Blackshape S.p.A που αφορούσε τους τύπους αεροσκαφών BS160 και ΒS200.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το marmari.eu ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο. Ο διαχειριστής του ιστολογίου, δεν ευθύνεται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνει. Τονίζουμε ότι υφίσταται μετριασμός των σχολίων και παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, να έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές ή χυδαιολογίες.>
Μην δημοσιεύετε άσχετα με το θέμα σχόλια.
Ο κάθε σχολιαστής, οφείλει να διατηρεί ένα μόνον όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω, η διαχείριση, διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης σχολίων, χωρίς καμία άλλη προειδοποίηση.
Επιπλέον σας τονίζουμε, ότι το ιστολόγιο, λειτουργεί σε εθελοντική βάση και ως εκ τούτου, τα σχόλια θα αναρτώνται μόλις αυτό καταστεί δυνατόν.